bcw_banner
. © 2004-2006 Bractwo Czarnej Wody

BRACTWO CZARNEJ WODY

S T A T U T

uchwalony przez Komitet Założycielski
dnia 7 października 2000 r.

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę „Bractwo Czarnej Wody”, zwane dalej Bractwem

§ 2

Terenem działania Bractwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą Bractwa jest Osie.

§ 3

Bractwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 ) z późniejszymi zmianami oraz niniejszego statutu i posiada osobowość prawną.

§ 4

Działalność Bractwa opiera się na pracy społecznej członków. Do prowadzenia spraw administracyjno – biurowych Bractwo może zatrudniać pracowników.

§ 5

Bractwo może stać się członkiem stowarzyszeń i organizacji krajowych oraz zagranicznych o podobnych celach i zakresie działalności.

§ 6

Bractwo ma prawo używania pieczęci „Bractwo Czarnej Wody” oraz logo, odznaki i legitymacji członkowskich – zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 7

Bractwo ma prawo zakładania sekcji zainteresowań.

Rozdział II

Cele Bractwa i sposoby ich realizacji

§ 8

Celem Bractwa jest:

  1. Promowanie walorów przyrodniczych, historycznych i kulturowych obszarów leżących nad Wdą,
  2. Promowanie idei zrównoważonego rozwoju,
  3. Ochrona różnorodności biologicznej, krajobrazowej oraz kulturowej terenów nad Wdą,
  4. Wzmacnianie tożsamości lokalnej i regionalnej,
  5. Prowadzenie działalności edukacyjno – wychowawczej,
  6. Inspirowanie, wspieranie i uzupełnianie działań administracji rządowej i samorządowej na tym terenie w zakresie ochrony przyrody i środowiska oraz dóbr kultury.
  7. Bractwo jest kontynuatorem tradycji i działań Koła Terenowego nr 1 w Osiu Towarzystwa Miłośników Borów Tucholskich.

Realizowanie celów statutowych następować będzie m.in. poprzez:

  1. Prowadzenie działalności wydawniczej i filmowej promującej walory terenów nad Wdą,
  2. Organizowanie prelekcji, wystaw, pokazów oraz konferencji,
  3. Współpracowanie z ośrodkami naukowymi oraz organizacjami społecznymi w kraju i za granicą w zakresie badań i ochrony dolin rzek nizinnych i obszarów sąsiadujących,
  4. Opiniowanie decyzji planistycznych dotyczących tego terenu,
  5. Promowanie walorów turystycznych rejonu Wdy,
  6. Prowadzenie działalności interwencyjnej mającej na celu ochronę przyrody i środowiska oraz dóbr kultury.

§ 9

  1. Bractwo może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być dzielony między członków.

Rozdział III

Prawa i obowiązki członków Bractwa

§ 10

  1. Członkami Bractwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
  2. Członkowie Bractwa dzielą się na:
    1. członków zwyczajnych i uczestników,
    2. członków wspierających,
    3. członków honorowych.

§ 11

  1. Członkiem zwyczajnym Bractwa z czynnym i biernym prawem wyborczym może być osoba fizyczna, która ukończyła 18 rok życia i nie jest pozbawiona zdolności do działań prawnych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem z pełnią praw obywatelskich.
  2. Członkiem uczestnikiem Bractwa mogą być osoby małoletnie poniżej 18 lat, za zgodą przedstawicieli ustawowych, bez prawa udziału w głosowaniu na Walnych Zebraniach Członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Bractwa.

§ 12

  1. Członkiem wspierającym Bractwa może być osoba fizyczna lub osoba prawna, która zadeklaruje składkę, przyczyniając się do wspierania działań Bractwa.
  2. Członek wspierający – osoba prawna działa przez swego przedstawiciela.

§ 13

  1. Członków zwyczajnych, członków uczestników i członków wspierających Bractwa przyjmuje oraz podejmuje uchwały o ich skreśleniu lub wykluczeniu Zarząd Bractwa.
  2. Członkom lub kandydatom na członków Bractwa przysługuje prawo odwołania od uchwały Zarządu do Walnego Zebrania Członków w ciągu 30 dni od dnia powzięcia wiadomości o uchwale w ich sprawie.

§ 14

  1. Członek honorowy Bractwa to osoba fizyczna lub prawna, której tytuł nadało Walne Zebranie Członków Bractwa na wniosek Zarządu za zasługi dla Bractwa.
  2. Członek honorowy – osoba prawna – może uczestniczyć w działalności Bractwa poprzez umocowanego przedstawiciela bez prawa głosu.

§ 15

Członek zwyczajny ma prawo:

  1. uczestniczyć w każdej podejmowanej przez Bractwo działalności,
  2. wybierać i być wybieranym do władz Bractwa,
  3. korzystać z wszelkich dóbr Bractwa na zasadach określonych przez Zarząd Bractwa,
  4. zgłaszać wnioski dotyczące działalności Bractwa.

§ 16

Członek zwyczajny ma obowiązek:

  1. czynnie uczestniczyć w spotkaniach Bractwa,
  2. regularnie opłacać składki członkowskie,
  3. realizować cele Bractwa poprzez działania wskazane przez Bractwo,
  4. przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Bractwa.

§ 17

  1. Członek wspierający posiada prawa i obowiązki członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
  2. Członek honorowy posiada [prawa i obowiązki członka zwyczajnego z wyjątkiem obowiązku płacenia składek.

§ 18

Członkostwo w Bractwie ustaje poprzez:

  1. dobrowolne wystąpienie zgłoszone Zarządowi na piśmie,
  2. skreślenie z listy członków Bractwa wskutek nieopłacenia składek członkowskich przez okres 6 miesięcy, po pisemnym upomnieniu,
  3. wykluczenie z Bractwa za działalność nie licującą z godnością członka Bractwa,
  4. rozwiązanie Bractwa,
  5. zaprzestanie działalności osoby prawnej lub śmierć członka.

Rozdział IV

Władze Bractwa

§ 19

  1. Władzami Bractwa są:
    1. Walne Zebranie Członków,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja władz trwa 4 lata, a ich wybór następuje w głosowaniu jawnym lub tajnym w zależności od podjętej uchwały.

Walne Zebranie Członków

§ 20

  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Bractwa i dzieli się na zwyczajne – zwoływane przez Zarząd co najmniej raz w roku – i nadzwyczajne.
  2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie w sprawach, dla rozstrzygnięcia których zostało zwołane.
  3. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności:
    1. co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania – w pierwszym terminie,
    2. bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania – w drugim terminie.
  4. O terminie Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia każdego z członków co najmniej 10 dni przed zebraniem, określając miejsce, datę, godzinę i porządek obrad.
  5. Przebieg Walnego Zebrania Członków jest protokołowany.
  6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia żądania:
    1. na podstawie uchwały Zarządu,
    2. na żądanie Komisji Rewizyjnej,
    3. na pisemne żądanie co najmniej 1/3 członków Bractwa uprawnionych do głosowania.
  7. W przypadku nie zwołania Walnego Zebrania Członków przez Zarząd w trybie przewidzianym przez Statut obowiązek ten ciąży na Komisji Rewizyjnej – w terminie do 3 miesięcy.

§ 21

Kompetencje Walnego Zebrania Członków:

  1. wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  2. zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych,
  3. uchwalanie programu działalności Bractwa,
  4. ocena działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej, zatwierdzanie sprawozdań z tej działalności oraz udzielanie absolutorium,
  5. ustalanie wysokości wpisowego i składek miesięcznych dla członków,
  6. uchwalanie zmian w Statucie,
  7. powoływanie komisji, sekcji oraz uchwalanie regulaminów ich działania,
  8. podejmowanie wszelkich uchwał dotyczących całokształtu działalności Bractwa,
  9. rozpatrywanie wniosków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  10. nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego na wniosek Zarządu,
  11. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia,
  12. podejmowanie uchwał o nabywaniu lub zbywaniu gruntów oraz nieruchomości,
  13. rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich.

Zarząd Bractwa

§ 22

  1. Zarząd Bractwa jest organem wykonawczym Walnego Zebrania Członków; składa się z 5 osób. Na czele Zarządu stoi prezes. W skład Zarządu wchodzą ponadto: 2 wiceprezesów, sekretarz i skarbnik.
  2. W skład Zarządu Bractwa mogą wchodzić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
  3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
  4. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos prezesa.
  5. Uchwały Zarządu Bractwa są prawomocne, jeśli zostały podjęte przy obecności co najmniej połowy składu Zarządu, w tym prezesa lub jednego wiceprezesa.

§ 23

Do zadań Zarządu należą:

  1. kierowanie bieżącą działalnością Bractwa,
  2. reprezentowanie Bractwa na zewnątrz,
  3. realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
  4. opracowywanie programów (planów) działalności Bractwa, regulaminów wewnętrznych, jego budżetu i sposobu pokrycia potrzeb finansowych,
  5. zawieranie umów i zaciąganie zobowiązań oraz zarządzanie majątkiem Bractwa,
  6. przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków,
  7. zwoływanie Walnych Zebrań Członków,
  8. przedstawianie sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zebraniu Członków,
  9. podejmowanie uchwał leżących w jego kompetencji,
  10. inicjowanie nowych form działalności,
  11. zawiadamianie Komisji Rewizyjnej o posiedzeniu Zarządu.

Komisja Rewizyjna

§ 24

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym działalność Bractwa i składa się z 4 osób: przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz dwóch członków.
  2. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Zwołuje je przewodniczący Komisji lub wiceprzewodniczący, a uchwały zapadają zwykłą większością głosów przy obecności przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu.

§ 25

Kompetencje Komisji Rewizyjnej są następujące:

  1. przeprowadzanie co najmniej raz w roku całokształtu prowadzonej działalności Bractwa, szczególnie gospodarowania finansami (celowość wydatków, ewidencja wpływów, rzetelność rachunkowa),
  2. kontrola opłacania składek,
  3. sporządzanie sprawozdań z działalności Bractwa, pracy Zarządu oraz przedkładanie ich Walnemu Zebraniu Członków,
  4. udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu,
  5. wnioskowanie o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.

Rozdział V

Majątek Bractwa

§ 26

  1. Majątek Bractwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
  2. Fundusze tworzy się ze składek członkowskich i wpisowego, darowizn, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Bractwa oraz ofiarności publicznej.
  3. Bractwo może otrzymywać dotacje wg zasad określonych w odrębnych przepisach.
  4. Uprawnionymi do reprezentowania Bractwa na zewnątrz, w tym przed sądami i innymi organami oraz do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych są prezes lub jeden z wiceprezesów, sekretarz i skarbnik.
  5. W sprawach zwykłego zarządu oświadczenia woli składa prezes Bractwa lub jeden z wiceprezesów albo umocowany członek Zarządu (reprezentacja samoistna).
  6. Bractwo może nabywać oraz zbywać grunty i nieruchomości.

Rozdział VI

Zmiana Statutu

§ 27

Zmiany Statutu oraz rozwiązania Bractwa może dokonać tylko Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów.

Rozdział VII

Likwidacja Bractwa

§ 28

  1. W razie rozwiązania się stowarzyszenia na podstawie własnej uchwały likwidatorami stowarzyszenia są członkowie jego Zarządu, jeżeli uchwała ostatniego Walnego Zebrania Członków nie stanowi inaczej.
  2. W razie rozwiązania stowarzyszenia przez sąd zarządza on jego likwidację, wyznaczając likwidatora.

§ 29

  1. Obowiązkiem likwidatora jest przeprowadzenie likwidacji w możliwie najkrótszym czasie, w sposób zabezpieczający majątek likwidowanego stowarzyszenia przed nieuzasadnionym uszczupleniem.
  2. Likwidator w szczególności powinien:
    1. zawiadomić sąd o wszczęciu likwidacji i wyznaczeniu likwidatora, z podaniem swego nazwiska, imienia i miejsca zamieszkania, jeżeli nie zachodzą warunki określone w § 28 p. 2,
    2. dokonywać czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji, podając do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania likwidacyjnego,
    3. po zakończeniu likwidacji zgłosić sądowi wniosek o wykreślenie stowarzyszenia z Krajowego Rejestru Sądowego.
  3. Jeżeli likwidacja nie zostanie zakończona w ciągu roku od dnia jej zarządzenia, likwidatorzy przedstawiają przyczyny opóźnienia sądowi, który w razie uznania opóźnienia za usprawiedliwione przedłuża termin likwidacji lub zarządza zmianę likwidatorów.

§ 30

Majątek zlikwidowanego stowarzyszenia przeznacza się na cel określony

w Statucie lub w uchwale Walnego Zebrania Członków o likwidacji stowarzyszenia. W razie braku postanowienia Statutu lub uchwały w tej sprawie sąd orzeka o przeznaczeniu majątku na określony cel społeczny.

§ 31

Koszty likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego stowarzyszenia.